Tag: 4G

  • Overname Tele2 door T-Mobile

    T-Mobile Tele2De telecomproviders T-Mobile en Tele2 gaan in Nederland samen verder. T-Mobile Nederland neemt voor 190 miljoen euro de activiteiten van Tele2 over. Het nieuwe bedrijf wil de aanval openen op marktleiders KPN en de recente combinatie van Vodafone en Ziggo (VodafoneZiggo).

    T-Mobile
    De combinatie van T-Mobile en Tele2 zal opereren onder de naam T-Mobile. Mogelijk blijft het merk Tele2 nog wel bestaan als prijsbeuker. Overigens heeft T-Mobile met Ben ook al een budgetvariant.

    Het nieuwe bedrijf gaat geïntegreerde pakketten van vaste en mobiele diensten aanbieden voor de consumentenmarkt en de zakelijke markt. T-Mobile blijft Go Unlimited aanbieden. Hierbij kunnen klanten onbeperkt gebruik maken van mobiel internet.

    Nummers drie en vier
    T-Mobile is nummer vier op de Nederlandse telecommarkt. Tele2 moet het doen met de vierde positie. T-Mobile en Tele2 hebben samen 4,3 miljoen abonnees en draaien een omzet van rond de twee miljard euro.

    Goed voor consument
    De overname is volgens Søren Abilgaard, de baas van T-Mobile Nederland, goed nieuws voor de consument. Volgens hem zal het de telecommarkt verder openbreken en de klant een beter alternatief bieden voor wat hij noemt het duopoli van KPN en VodafoneZiggo. “Dat heeft veel te lang vrij spel gehad, ten koste van de klant.”

    Snel 4G-netwerk
    Klanten van Tele2 krijgen door het samengaan toegang tot het snelle 4G-netwerk van T-Mobile. Daarnaast wordt het volgens de bedrijven mogelijk om 5G-diensten te realiseren.

  • Geen toeslag meer voor 4G bij Simyo

    Simyo 4G iPhoneMoest je tot nu toe nog extra betalen voor het snellere 4G, nu krijg je gratis 4G bij Simyo. Tot nu moest er 5 euro extra per maand worden betaald voor 4G. Deze toeslag voor 4G-internet vervalt vanaf dinsdag.

    Als klant van Simyo is het enige dat je hoeft te doen voor het krijgen van 4G-snelheid je iPhone uit en aan te zetten. Maximaal één uur nadat je dit gedaan hebt verschijnt er boven in het scherm van je iPhone 4G. Dit is natuurlijk niet zo als je verbinding hebt met een Wifi-netwerk. Is dit zo zet dan bij Instellingen Wifi even uit om te controleren of je gebruik maakt van 4G.

    Naast deze verandering biedt Simyo vanaf nu ook meer MB’s voor minder geld. De grootste databundel van 4 GB gaat in prijs omlaag van 25 euro naar 16 euro per maand. Ook de bundels van 1 en 2 GB gaan in prijs omlaag. De kleinste databundels van 200 en 500 MB worden door Simyo niet meer aangeboden.

  • Nederland stapt over op 4G

    De nieuwe 4G-technologie voor mobiel internet wordt steeds groter in Nederland. In haar Telecommonitor voor het derde kwartaal van 2015 zegt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat op het terrein van mobiel datagebruik 4G de nieuwe standaard is. Het dataverkeer via de oudere 3G-techniek groeit nauwelijks meer terwijl het gebruik van 4G fors toeneemt.

    4G plust met 25 procent
    Het dataverbruik via 4G is met 25 procent toegenomen. In het derde kwartaal is er ruim 18 miljard MB doorheen gegaan. Dit is al meer dan het verbruik via 3G. Via deze verbinding werd iets meer dan 13 miljard MB verbruikt.

    Landelijke dekking 4G
    De sterke groei van het 4G-datavolume komt volgens ACM doordat alle providers nu een bijna landelijke 4G-dekking hebben. Bovendien hebben veel consumenten nu een mobiel met 4G-verbinding en abonnementen met grotere databundels.

    Klanten KPN verbruiken meeste data
    Van de vier providers met een eigen netwerk in Nederland is KPN de grootste. Hun marktaandeel op basis van datagebruik ligt tussen de 35 en 40 procent (ACM publiceert de exacte cijfers niet).

    Vodafone is met tussen de 25 en 30 procent nummer twee, T-Mobile scoort een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent en Tele2 heeft een schamel marktaandeel van tussen de 0 en 5 procent. Aanbieders die diensten leveren over het netwerk van een ander leveren 5 tot 10 procent van het datavolume. Overigens scoren deze aanbieders veel beter als het om het bellen gaat. Hun marktaandeel is op de belmarkt 40 tot 45 procent.

    Infographic 4G populair
    4G steeds populairder

  • iPhone en 4G

    iPhone en 4G

    Steeds meer mensen willen gebruikmaken van 4G, waarmee internetten supersnel gaat. Internetten is gemiddeld tien maal sneller dan met een 3G-netwerk. Helaas zijn niet alle iPhones geschikt voor 4G en bij de iPhone 5 is er niet voor alle netwerken landelijke dekking. Hieronder per model een overzicht van de 4G-mogelijkheden.

    iPhone 6
    4G via alle Nederlandse 4G-netwerken

    iPhone 6 Plus
    4G via alle Nederlandse 4G-netwerken

    iPhone 5s
    4G via alle Nederlandse 4G-netwerken

    iPhone 5c
    4G via alle Nederlandse 4G-netwerken

    iPhone 5
    Landelijke dekking 4G alleen bij T-Mobile. Vodafone en KPN hebben alleen 4G in en rond de grote steden in de Randstad. Dit heeft te maken met frequenties die de iPhone 5 beschikbaar heeft. Alleen T-Mobile gebruikt die landelijk.

    Vodafone en KPN gebruiken de 1800 MHz-frequentie alleen in een paar stedelijke gebieden om zo de capaciteit van hun netwerk uit te breiden. Heb je een iPhone 5 en wil je optimaal profiteren van 4G dan kies je dus het beste voor T-Mobile als provider. Overigens is de landelijke dekking van T-Mobile relatief. Hieronder lees je dat de dekking van T-Mobile ver achterblijft bij die van Vodafone en KPN.

    iPhone 4s en oudere iPhones
    Niet geschikt voor 4G. Je zult moeten internetten via 3G of wifi.

    Dekking per provider
    De 4G-dekking verschilt heel erg per provider. Er zijn drie providers die 4G aanbieden in Nederland: KPN, Vodafone en T-Mobile. KPN heeft verreweg de grootste dekking. Volgens 4Gdekking.nl heeft KPN een dekking van 98,2% van de inwoners en 95,7% van de oppervlakte van Nederland.

    Vodafone breikt met haar 4G-netwerk 92,4% van de inwoners en dekt 84,7% van de oppervlakte. T-Mobile blijft momenteel ver achter met 61,3% van de inwoners en 32% van de oppervlakte.

    4G dekking KPN, Vodafone en T-Mobile
    de 4G-dekking van respectievelijk KPN, Vodafone en T-Mobile (bron: 4Gdekking.nl)

    Op de foto bovenaan een iPhone 6 en 6 Plus: beiden geschikt voor 4G. De foto is genomen door Brian DePalo.