Apple Music razend populair

Apple MusicApple doet met zijn streamingmuziekdienst Apple Music in zes maanden wat Spotify in zes jaar deed: tien miljoen abonnees. Een half jaar na de introductie van Apple Music is de mijlpaal van tien miljoen betalende abonnees behaald. Dit is nog lang niet zoveel als die van de marktleider Spotify (20 miljoen) maar zij hadden sinds de introductie in 2008 zo’n zes jaar nodig om de tien miljoen te halen.

Snelle groei
De verwachting is dat Apple nog dit jaar ook de 20 miljoen betalende abonnees zal halen. De muziekdienst groeit als kool: elke twee seconden zou er een nieuwe abonnee bijkomen. Medio december waren er nog acht miljoen betalende abonnees en nu dus al meer dan tien miljoen.

Niet gratis
Apple Music kent in tegenstelling tot Spotify geen gratis versie met reclame. Wel is het mogelijk de muziekdienst drie maanden kosteloos uit te proberen. Daarna zijn de kosten 9,99 euro per maand voor één gebruiker en 14,99 euro voor een gezin met maximaal zes gebruikers.

Beats
Overigens heeft Apple wel een gratis radiostation: Beats 1. Er zijn geruchten dat Apple deze dienst uit wil breiden. Onlangs zijn er patentaanvragen ingediend voor B2, B3, B4 en B5. Dit zou staan voor Beats 2 tot en met 5. Hiermee zou Apple zich met verschillende stations kunnen richten op specifieke genres en doelgroepen.

Daarnaast zijn er internetdomeinen geregistreerd, waaronder beats2.com.cn en beats2.hk. Dit zou er op kunnen duiden dat Beats zich op bepaalde landen gaat richten. Op dit moment is Beats 1 in meer dan 100 landen te beluisteren.